torsdag 5 juni 2014

Nitton frågor

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Lust av Elfriede Jelinek, antagligen eftersom jag läste den vid helt fel tidpunkt i mitt liv. Jag trodde att den skulle vara något helt annat än vad den var, helt enkelt. Jag tyckte enbart att boken var äcklig. Jag tänker läsa om den så snart jag kan, för jag tror att jag hade kunnat uppskatta den idag då jag har ett mycket gott öga till Jelinek.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Haha! Falskmyntarna av André Gide. Den har även påverkat min plånbok något så otroligt. Det är mer än fyra år sedan jag köpte boken, blev förälskad, letade mig igenom alla antikvariat efter hans böcker, sedan bokbörsen, sedan e-bay. Nu har jag över 50 böcker av och om honom. Jag älskar honom så! Han är Min André. Min platoniske make. Hade jag inte hittat den där shady saken med intressant titel och bestämt mig för att köpa den... hur hade då mitt liv sett ut idag? Utan André Gide? Hemska tanke! Han ger mig en trygghetskänsla. Han förtjänade sitt Nobelpris.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Jag fick heebie jeebies av ringen Sofia bar i Maria Gripes Glasblåsarns barn då det visade sig att det var korpen Klokes nattöga som hade använts som "sten". Jag var sju år gammal.

4. Vad använder du som bokmärke?
Ibland riktiga bokmärken, ibland kvitton och lösa lappar och skit. Om det är en lånad bok där bokmärken redan finns gör även jag bokmärken.

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig…?
Hemma eller på tåget, jag läser gärna på eftermiddagen, kvällen eller natten. Jag älskar även att läsa på ett café!

6. Vad var den första bok du läste?
Jag vet inte, men min första favoritbok var Jill Barklems böcker om mössen på Björnbärsstigen.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Jag älskar gamla, läderinbundna, vackra band. Och allmänt vacker utformning och så. Men egentligen bryr jag mig inte. Bara innehållet är bra.

8. Vilken bok läser du nu?
Jag läser tre. Elfriede Jalineks Pianolärarinnan. Jag älskade verkligen filmen, och än så länge verkar boken underbar. Jag har dock inte kommit så långt då jag läst en massa annat emellan. Teleny som nyligen utgavs på Vertigo. Jag har skrivit en lång rant om den trots att jag inte ens läst ut den. Och till sist, en annan Vertigo-titel. Samtal skriven av renässansknasbollen (sagt med kärlek) Pietro Aretino. Underhållande.

9. Och vilken sida är du på?
Teleny: 222. Pianolärarinnan: 44 Samtal: 150. Summan av kardemumman: Jag har inte läst så mycket (eller så maniskt) på senaste tiden.

10. Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Jag råkade spilla lite vin på Judas and Jesus av Jean Yves Lealoup, vilket var lite roligt eftersom kristi blod för dig utgjutet. 

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Jag älskar fina omslag. Pure av Andrew Miller, med dess Goyaparafras på omslaget... Det var nästan hela anledningen till att jag köpte den. Den andra anledningen var att jag är sjukt intresserad av franskt sjuttonhundratal.

Men i boken fick man veta att hans rock var grön

12. Sidantalet, då?
Frankly, my dear, I don't give a damn.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Jag har råkat göra det. Men. Usch. Nej. Fy. Hur nyfiken jag än är; nej, Titti. Bad Titti. Bad bad bad naughty naughty naughty.

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Det finns massor av böcker jag läst flera gånger. För många att räkna upp här. För många för att jag ens ska minnas. Jag älskar att läsa om.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Böcker och böcker, men en bokhylla föll över mig när jag var tre eller något. 

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar? 
Jag klänger mig maniskt fast vid böcker jag tycker mycket om och de jag inte läst. De böcker jag inte gillade eller var "bra, men inget mer" brukar jag antingen ge bort eller sälja.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Det passar sig inte! Högst omoraliskt.

18. Just det, läser du i badrummet?
Jag har försökt läsa i badet och jag tar nästan jämt med en bok in i badrummet, men när det väl kommer till kritan... Nej. Jag orkar aldrig. För varmt.

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?

Jag för läsedagbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar