onsdag 14 november 2012

Du sköna nya värld

Jag måste erkänna att jag inte har varit så intresserad av att läsa dystopier (jag vet inte var denna märkliga aversion för framtidsskildringar kommer från, men jag har nog ändå kommit över det mesta av den nu) förrän min syster  rekommenderade några. Jag fick låna Aldous Huxleys Du sköna nya värld av henne efter att ha fått höra mycket gott om den, och jag måste säga att jag tyckte om den. Språket är elegant och lätt att följa, historien intressant. Jag blev väldigt förtjust i karaktären Helmholtz Watson, en man som enligt den nya världens standard är för intelligent för sitt eget bästa.

Min favoritreplik kommer dock från John (kallad "Vilden" på grund av att han kom från en annan civilisation): "Men jag vill inte ha bekvämlighet. Jag vill ha Gud, jag vill ha poesi, jag vill ha verklig fara, jag vill ha frihet, jag vill ha godhet. Jag vill ha synd."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar